Time Flies! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim . - WaarBenJij.nu Time Flies! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim . - WaarBenJij.nu

Time Flies!

Door: Kim Lameris

Blijf op de hoogte en volg Kim

07 Oktober 2014 | Costa Rica, San José

Lieve allemaal,

Weer een berichtje uit het mooie Costa Rica want ik heb alweer veel meegemaakt in de tussentijd!
Het weekend in Tortuguero was heel gaaf. Nadat we zaterdag ochtend vroeg werden opgehaald met de bus en een stuk hadden gereden moesten we het laatste uur verder met de boot. Dit omdat Tortuguero, een klein dorpje, midden in het oerwoud ligt. De boottocht was al heel speciaal omdat de boottocht midden door de jungle voerde op weg naar onze lodge. Toen we aankwamen werden we vrolijk ontvangen met een cocktail. Ik kreeg gelijk echt het gevoel dat ik in de jungle was want de lodge bevond zich midden in het oerwoud. We hadden geen ramen, het enige wat er zat was gaas tegen de muggen, dus je hoorde alle dieren en geluiden luid en duidelijk. Nadat we onze spullen hadden uitgepakt gingen we ´s middags het dorpje bezoeken. Het is heel klein en schattig met allerlei gekleurde huisjes. De kinderen daar bungelen aan lianen en laten zich vervolgens in het water vallen. Ik hoop maar dat ze weten wat ze doen want dat zelfde water zit vol met krokodillen. We bezochten het Caribische strand en na wat rond gelopen te hebben gingen we weer terug naar onze lodge om te eten.

De volgende ochtend om 5.45 stond er een kano tocht op het programma. We hoefden geen wekker te zetten want we werden al gewekt door de brulapen die hun naam eer aan deden. We hadden er allebei niet zo´n zin in op het moment dat we wakker werden want het regende keihard en het was nog zo vroeg.. Uiteindelijk hebben we wel onze goede moed bij elkaar geraapt en zijn we toch gegaan. Helaas was er door het weer weinig wildlife te zien en na 2 uur onder een poncho verscholen te hebben gezeten gingen we weer terug naar de lodge. De gids was wel heel leuk en vertelde allerlei verhalen over hoe hij was opgegroeid in de jungle en hoe primitief hij in zijn jeugd had geleefd. Hij leek echt een beetje op mooglie uit jungleboek.
‘s Middags was het weer gelukkig beter en gingen we we weer wildlife spotten tijdens een boottocht. Deze keer hadden we wel veel dieren gezien. Apen, kikkers, leguanen, luiaards, veel vogels en een krokodil verstopt in de modder. Voor die avond hadden we een schildpaddentour bijgeboekt. Het is nu schildpadden seizoen in Tortuguero en er komen veel schildpadden naar het strand om eieren te leggen. Om 6 uur is het hier al pikkedonker en rond een uur of 8 gingen we met de boot naar het dorpje. Iedereen moest donkere kleren aan en je mocht geen apparatuur mee om foto´s te maken. Dit allemaal om de dieren niet af te schrikken. Ik moest m´n best doen om de gids te volgen in het donker want hij ploeterde maar door en ik zag het alweer voor me dat ik ergens over zou struikelen en languit op de grond zou liggen. Door de regen lag overal modder, maar gelukkig kon ik de gids bijhouden. Toen we op het strand aankwamen was het hier ook super donker, alleen de gidsen hadden een klein rood lichtje wat ze gebruikten om de schildpadden bij te schijnen. We zagen twee schildpadden de zee weer in gaan. Dat was al speciaal want ik had nog nooit zulke grote schildpadden gezien.
Vervolgens moesten we ineens weg bij die opgang en toen we weer op het strand waren, maar nu een stuk verder weg, hoorden we waarom. Een jaguar had een schildpad aangevallen en gedood en dat was maar 2 opgangen verder dan dat wij waren. Brrrr ik realiseerde me dat ik echt in de jungle was. Bij de strandopgang waar we toen waren lagen meerdere schildpadden die eieren aan het leggen waren, wat echt heel bijzonder was om te zien. Een schildpad legt rustig 120 eieren dus we hadden alle tijd om het te kunnen zien, ook al ging het nog best snel. Vervolgens graaft de schildpad de eieren heel goed in en dat proces duurt wel een half uur. Toen we terugliepen kwamen we onderweg nog wel 4 of 5 schildpadden tegen die daar ook eieren aan het leggen waren. Omdat het zo donker was moest ik nog goed uitkijken ook, want ik zag het alweer voor me dat ik zo op een schildpad zou stappen. Gelukkig ging alles goed en werden we na een wandeling door de modder weer veilig teruggebracht naar onze lodge. De volgende dag gingen we weer vroeg terug en na een lunch bij een wegrestaurant waren we eind van de middag weer thuis.

Het weekend na Tortuguero hadden we echt zin om naar het strand te gaan. Eindelijk eens zonnen, want van de regen werden we inmiddels allebei wel een beetje gek. We zaten vol goede moed en besloten om 6 uur ´s ochtends weg te gaan om optimaal van ons weekend te kunnen genieten. Helaas bleek de bus van 7 uur al vol te zitten en moesten we wachten op de die van 8 uur. Maar het was het allemaal waard want rond een uur of 10 arriveerde we in het zonnige Jaco. Het was bloedheet en na onze spullen te hebben gedropt in het hostel waar we sliepen wisten we niet hoe snel we naar het strand konden gaan. Jaco is een heel toeristisch stadje, er wonen dan ook veel buitenlanders, voornamelijk Amerikaanse surfers.
We lagen nog maar net op het strand rustig te zonnen toen de kustwacht driftig op zijn fluitje begon te blazen. Het hele strand stond vol met toeschouwers dus wij moesten natuurlijk ook maar een kijkje nemen om te zien wat er aan de hand was. Er bleek een krokodil te zijn verdwaald en die zwom nu rustig langs de kust, zo´n 5 meter van het strand. Met behulp van een jetski werd hij een kant op gejaagd en een dag later stond in de krant dat de krokodil was gevangen. Het was geen kleintje ook, hij was wel zo’n 6 a 7 meter lang. Later op de middag was er zelfs nog een krokodil gespot. Wij dachten dat het normaal was omdat het al 2 keer op een dag voorkwam. Die middag spraken we met een surfer die in Jaco woont en hij zei dat het juist niet zo vaak voorkomt. Hij vertelde wel dat er 2 weken terug een jonge surfer was verdronken. Hij raadde ons dus aan om niet te ver de zee in te gaan. Nou daar hoefde hij niet bang voor te zijn want nadat ik de golven en vervolgens die krokodillen had gezien durfde ik al niet meer dan pootje baden, maar na dit verhaal bleef ik al helemaal uit de buurt van de zee! Het weer was verder super en we hebben de hele dag lekker liggen zonnen. ´s Avonds zijn we uiteten geweest en hebben we nog wat drankjes gedaan. De volgende dag hadden we weer de wekker gezet om nog even te genieten van de zon. Aan het eind van de middag begon het keihard te regenen, de tijd voor ons om weer naar huis te gaan. Ik had nog wel een paar dagen op het strand kunnen doorbrengen, maar helaas moest er maandag gewoon weer gewerkt worden!

De werkweken gaan erg snel en voor ik het weet staat het weekend alweer voor de deur. Vorige week heb ik ook maar 4 dagen gewerkt want vrijdag stond de volgende trip op de planning, een famtrip naar Rincon de la Vieja. Met een groep van 25 mensen van allemaal verschillende toeristische bedrijven begonnen we het 5 uur durende busritje. Toen we aankwamen werden we heel leuk ontvangen met muziek en cocktails. Daarna gingen we lunchen en hadden we een hotelinspectie. Na de kamers te hebben gezien hadden we een archeologische tour langs allemaal slangen en enge beesten (gelukkig achter glas). ´s Avonds hadden we nog een drankje gedaan met de groep en de volgende dag hadden we een druk programma dus gingen we maar niet te laat naar bed.

Na het ontbijt stond de canopy tour op het programma. We werden goed vastgebonden en nadat we instructies hadden gehad en onze helmen hadden opgedaan waren we er klaar voor. Het gaf echt een kick om zo tussen de natuur van platform naar platform te slingeren. Er was zelfs een vrije val en een deel wat ze de tarzan swing noemen, daar hang je te bungelen in een kloof. Er waren ook delen waar we steile rotsen moesten beklimmen om vervolgens weer te slingeren van platform naar platform. Het was super gaaf en het gaf echt een adrenalinekick.

Na de canopytour gingen we paardrijden, ik ben helemaal niet zo´n paarden gek maar ik vond het nog leuk ook. Mijn paard had peper in z´n reet en wilde telkens haantje de voorste zijn. We stopten onderweg bij een waterval waar we de tijd hadden om te zwemmen en daarna gingen we weer verder op weg met onze paardjes naar de plek waar de tubing tour zou zijn. (lijkt op raften) Toen we daar aankwamen zeiden de gidsen dat je wel is nat kon worden en dat was ook niet gelogen, na 2 seconde in die band kreeg ik al de eerste golven water over me heen en was ik doorweekt. Het leek net op een wildwaterbaan uit een pretpark, maar dan mega groot en nu natuurlijk in de echte natuur. Ik moest me goed vasthouden om niet uit de band geslingerd te worden en op de rustige stukjes had je weer even tijd om bij te komen voordat je weer alle kanten op werd geslingerd. Het was super leuk en de tijd vloog zo om.

Toen we klaar waren gingen we weer terug om te lunchen en daarna moesten we ons alweer gauw omkleden voor de warm water bronnen. Na een stukje met de bus gehobbeld te hebben kwamen we aan bij de aqua thermales. Het was weer een heel mooi plekje en we moesten via een hangbrug naar de verschillende baden toe. We doken gauw het warme water in en na een uurtje te hebben gerelaxt, smeerden we ons met modder om het vervolgens onder de ijskoude douche er weer af te boenen. Daarna konden we gelukkig het warme water weer in. Het was echt even ontspannen na de drukke dag en iedereen was na afloop ook super rozig, ’s avonds viel ik als een blok in slaap.
Zondag hadden we nog een wandeling door het nationale park van Rincon de la Vieja. We klauterde tussen de rotsen, hobbels en modder en zagen zwavelbaden, warm water bronnen en pruttelende modder poelen. Ook deze gids ging weer mega snel en in het begin was ik alleen maar gefocust op de 2 paar schoenen voor me om te zien waar degene voor me zijn voeten neer zou zetten. Iedereen was zo slim om goede sportschoenen of bergschoenen aan te doen, maar Lotte en ik hadden geen idee dat het zo’n klimtocht zou worden dus wij hadden gewoon onze Allstars aan gedaan. Daardoor moest ik extra goed opletten waar ik mijn voeten kon zetten zonder dat ik uit zou glijden of vol in de modder zou stappen. Ik zag me zelf natuurlijk alweer onderuit gaan.. Gelukkig kon ik naast de bergschoenen voor me na een tijdje te hebben geklauterd ook nog een beetje genieten van het uitzicht onderweg. Na afloop hadden we een lunch en gingen we weer terug naar San Jose.

Dit weekend ben ik een weekendje in de stad gebleven. Lotte is met haar ouders gaan reizen want die zijn deze week aangekomen. Ik heb lekker (en eindelijk) eens een beetje uitgeslapen. Verder ben ik uiteten geweest met de bazin van het hotel, waar het huis waar ik woon ook bij hoort. Na het eten hadden we nog wat drankjes gedaan en van de week neemt ze me mee naar het winkelcentrum. Op werk gaat het verder erg goed. Ik heb leuke collega’s en vind het werk leuk. Met het Spaans gaat het ook steeds wat beter. Ik begrijp elke keer weer iets meer, maar het spreken blijft nog lastig. Om de taal wat sneller op te pakken ga ik daarom 1 keer in de week op Spaanse cursus. Verder vliegen de weken nu echt om, donderdag ben ik alweer 7 weken weg van huis. Pap en mam komen al over een maand en Lianne en Kevin hebben inmiddels ook hun ticket geboekt. Ik kan niet wachten tot ze er allemaal zijn en ik alles hier kan laten zien!

Ik hoop dat ik jullie allemaal weer een beetje op de hoogte heb gebracht. Ik ga nu gauw koken want de tijd vliegt voorbij en m’n maag rammelt. Papa en mama hebben een pakketje gestuurd met allemaal lekkere dingen die ik mis uit Nederland, waaronder nasi en satésaus kruiden. Dus daar ga ik maar eens gebruik van maken ;-)

Ik zal gauw weer wat van me laten horen!

Liefs en een dikke kus

  • 07 Oktober 2014 - 15:38

    Emma:

    Waaaaauuuuw Kim, klinkt zo super vet allemaal. En ik wist wel dat je paardrijden leuk zou vinden ;-) Blij om te horen ook dat je het op je werk ook naar je zin hebt! Heel leuk om te lezen, doe over een paar weekjes nog maar zo'n mooi verslag! Ik mis je wel heel erg, maar geniet jij nog maar lekker van alle toffe dingen die je daar doet nu. Voor je het weet ben je weer thuis namelijk! En veel plezier met de Amerikaanse surfers ;-)!

    Heeeele dikke kus en knuffel
    XXX Emma

  • 07 Oktober 2014 - 21:17

    Frieda:

    Hoi Lieverd,
    Wat een super leuk verhaal weer!! En wat een geweldige ervaring om dit allemaal mee te mogen maken. Je heb al een aantal hele leuke trips gemaakt in de weekenden, zodat je ook wat van het land kan zien. En over de activiteiten nog maar niet praten, canopytour, paardrijden, tubing tour en dan nog relaxen in de warm water bronnen. Een zwaar leven het je daar ;-)!
    Liefs en een hele dikke knuffel XXX

  • 07 Oktober 2014 - 22:10

    Henriëtte :

    Lieve Kim ,
    Wat een fantastische tijd heb jij daar! Wel heel speciaal om dit allemaal mee te maken.
    Wat heb jij in deze weken al ontzettend veel gezien en gedaan.
    Ik kan mij voorstellen, dat je geniet en dat de tijd daardoor snel gaat.
    Toen ik jouw verslag zag, dacht ik... tjee, wat lang. Maar nu ik gelezen heb, wat je allemaal gedaan hebt, begrijp ik het. En je hebt het zo leuk beschreven!!
    Ook fijn dat je het op je stage plek zo naar je zin hebt.
    Geniet van alles wat je nog gaat zien en doen!!!
    Wat zul je veel foto's maken ;)

    Veel liefs van ons,
    Henriëtte

  • 07 Oktober 2014 - 23:02

    Iris:

    Hai kim wat super leuk allemaal. Maar ik vind het helemaal zo leuk dat je dit allemaal opschrijft en met ons deelt. Ik zie wat je verteld helemaal voor me. Wat een fantastische tijd heb je daar. Ga de komende weken net zo genieten. Dikke kus, iris

  • 07 Oktober 2014 - 23:47

    Chris:

    oooh Kimmie zo leuk!!
    Ik ben echt jaloers en herkend heel veel in je teksten!
    Zou zo terug gaan ook!!
    Dikke kus

  • 08 Oktober 2014 - 08:05

    Daniëlle Hoek:

    Wauw Kim, wat een leuk en spannend avontuur daar in Costa Rica!!
    Ik wist niet dat je een site bij hield, maar het is echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt etc. Je schrijft erg leuk en ik blijf je zeker volgen!!
    Fijn dat je ouders en Lianne je op komen zoeken!! Zaten er ook dropjes in dat Nederlandse pakket?:P
    Heel veel plezier verder! Liefs Daniëlle

  • 08 Oktober 2014 - 14:09

    Marlies:

    Hoi Kim,
    Wat super leuk om te lezen allemaal!! En wat maak je een fantastische dingen mee!
    Geniet nog van de komende tijd en we hopen snel weer wat van je te lezen!!
    X Marlies (en de rest)

  • 08 Oktober 2014 - 15:42

    Esther:

    lieve Kim, is het wel een werk stage ? Het lijk 1 grote "wereld" reis, geweldig zeg, we hopen dat de nasi gesmaakt heeft en we wachten met smart op het volgende reis verslag, lieve groet en knuffels uit het oerhollandse Akersloot

  • 10 Oktober 2014 - 11:13

    Oma:

    Hoi Kim,
    Wat een leuke reis heb je weer gemaakt.ik waardeer je schrijfkunst en blijf zo doorgaan.
    Hier is alles goed.
    Nog veel plezier en liefs oma

  • 14 Oktober 2014 - 19:28

    W.J.Lameris:

    Lieve Kim, Wat een leuk verslag, je kan er een boek van schrijven. Nog veel plezier, en verras ons met jouw verslagen. Hartelijke groeten Opa Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Kim

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 3372

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Stage Costa Rica

Landen bezocht: