Feliz año nuevo! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim . - WaarBenJij.nu Feliz año nuevo! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim . - WaarBenJij.nu

Feliz año nuevo!

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Januari 2015 | Costa Rica, San José

Lieve familie en vrienden,

Allereerst wil ik jullie een heel gelukkig en gezond 2015 wensen, of op z´n Spaans gezegd: Feliz año nuevo! Ik hoop dat jullie een leuk feestje hebben gehad en klaar zijn voor het nieuwe jaar. De afgelopen maand heb ik hier weer van alles meegemaakt en 2014 dan ook heel goed afgesloten.

Ik zal eerst is terug gaan naar waar ik was gebleven..
Het weekend nadat we de Poas vulkaan hadden bezocht zijn we naar Montezuma gegaan. Montezuma is een klein plaatsje aan het strand van Guanacaste. Op zaterdagmorgen ging om half 5 al de wekker en nadat we met moeite uit ons bed konden komen stonden we om 6 uur bij de bus terminal. Het vroege opstaan bleek voor niks te zijn geweest, want volgens een taxi chauffeur zou de bus pas om 8 uur vertrekken. Wij geloofden het eerst niet want op internet hadden we toch echt 6 uur zien staan en taxi chauffeurs roepen wel vaker wat zodat je in plaats van met de bus met hun taxi gaat. Later hebben we nog een keer gekeken en toen zagen we dat de eerste bus inderdaad pas om 8 uur vertrok. Er zou een extra bus gaan om 6 uur per 1 december en laat het op dat moment nou net 29 november zijn..

Maar goed, we bleven positief en namen maar de bus van 6 uur naar Puntarenas. Hier ligt de haven waarvandaan ook de ferry gaat naar Montezuma en daar moesten we helaas nog wel 3 uur wachten. Na al het gewacht en een uur op de ferry stond er nog een busritje op ons te wachten van een uur. Alle Costa Ricanen waren al dronken op de ferry (11 uur ´s ochtends) dus in de bus was het helemaal een feestje. Na ons busritje kwamen we eindelijk aan in Montezuma, maar het was al het reizen meer dan waard. Het strand was super mooi en het plaatsje heel gezellig. Nadat we ons hostel hadden gevonden en waren ingecheckt zijn we gelijk naar het strand gegaan, waar we in het zonnetje heerlijk konden bijkomen van de lange reis. ´s Avonds zijn we uiteten geweest en daarna zijn we naar de lokale bar gegaan. Er is maar één bar in heel Montezuma dus bijna het hele dorp was aanwezig. Er werd volop salsa gedanst, jong of oud het maakte allemaal niet uit. Ze kunnen hier zo goed dansen, maar dan ook echt allemaal. Zelfs de mannen kunnen dansen als Shakira(!) Na een leuk avondje te hebben gehad, hebben we de volgende dag weer doorgebracht op het strand. Helaas hadden we alleen het weekend vrij en moesten we ´s middags alweer terug richting de ferry om vervolgens de bus te nemen naar San Jose.

Het weekend daarna ben ik in San Jose gebleven, want Lianne en Kevin kwamen op vrijdag! Ik heb ze opgehaald van de luchthaven en daarna hebben we een leuk weekendje samen gehad. De bedoeling was om die avond (5 dec) pakjesavond te vieren met elkaar, maar de koffers lagen nog ergens in Londen dus pakjesavond hadden we maar een dagje opgeschoven. Op zondag kregen ze de huurauto en zijn zij op reis gegaan. Ik kon helaas niet mee, want ik moest de volgende dag gewoon weer aan het werk.

Gelukkig had ik een leuke week voor de boeg want op dinsdag en woensdag vierden we Secreto Amigo met het kantoor. Secreto Amigo betekent “geheime vriend” en het lijkt een beetje op lootjes trekken voor Sinterklaas. Dinsdag vierden we Secreto Amigo met ons kantoor en woensdag werd het uitgebreid gevierd met beide kantoren. Er werden prijzen verloot, er was zelfs een Kerstman en nadat de cadeautjes waren uitgepakt zijn we naar een Beachbar gegaan waar we de rest van de avond zijn gebleven. Het was een leuk feestje, met genoeg eten en drank. Er was zelfs zoveel drank over, dat die week erna nog maar een feestje werd ingelast.

Door de kerstvieringen vlogen de dagen om en voor ik het wist was het weer vrijdag. Vrijdag middag heb ik de bus genomen naar Samara, waar Lianne en Kevin op dat moment waren. We hebben samen het weekend doorgebracht en heerlijk genoten van de zon, zee en het strand. De dagen aan het strand vlogen om en ik kon ook helaas deze week geen dagen opnemen. Op zondag middag nam ik dus de bus weer terug naar San Jose en Lianne en Kevin zijn vervolgens weer verder door het land gereisd.
Op donderdag kwamen zij weer terug in San Jose en zat hun reis er alweer bijna op. Ik heb ze laten zien waar ik werk en ´s avonds zijn we lekker uit eten geweest. De volgende ochtend namen we afscheid en werden ze vroeg opgehaald door de transfer, waarna ik vervolgens weer aan het werk moest.

Voor dat weekend wat volgde hadden Lotte en ik niet veel plannen omdat ik op zaterdags moest werken. Doordat het nu hoogseizoen is zijn er veel toeristen en is er dus veel werk waardoor ik soms ook in de weekenden moet werken. Op zondag zijn we nog wel naar Jaco gegaan en hebben we een lekker dagje aan het strand gehad.
Jaco leek wel een verlichte kerstbal toen het donker werd. Echt overal hingen lichtjes en kitscherige versieringen. Het zag er heel mooi uit, maar voor mij klopte het niet, kerstverlichting aan het strand terwijl het 30 graden is.. Nadat we terugkwamen uit Jaco stond ook de rest van de dagen die volgde volledig in het teken van kerst. Op woensdag, kerstavond, mochten we eerder naar huis en toen ben ik met een collega meegereden naar haar huis. Zij woont in Escazu, wat op een berg ligt en vanaf daar heb je heel mooi uitzicht op San Jose. Toen het donker werd was het helemaal mooi door alle lichtjes van de stad die je kon zien. Dit zorgde nog een klein beetje voor een kerstgevoel, maar voor de rest had ik het idee dat het een gewone dag was. Ik vierde de feestdagen natuurlijk niet met mijn familie en de temperatuur was ook totaal verschillend, maar ach.. kerst op slippertjes vieren heeft ook wel wat. ;-) Die avond kwamen de kinderen en aanhang van mijn collega en zijn we gaan vleesfonduen. Daarna ben ik daar blijven slapen en de volgende ochtend werd ik weer thuis afgezet.
Op 1e kerstdag heb ik lekker uitgeslapen en All You Need is Love gekeken, want dat hoort natuurlijk bij de kerst. ´s Avonds heb ik zelf een “kerstmaal” in elkaar geflanst en gezellig met mijn huisgenootjes gezeten. Helaas moest er op 2e kerstdag gewoon weer gewerkt worden aangezien ze hier geen 2e kerstdag kennen. Verder heb ik dat weekend extra gewerkt en ook maar wat tijd aan school besteed. Door alle reisjes vergeet ik wel eens dat dat ook nog moet gebeuren, dus het was hoog tijd voor een inhaalslag.

Vorige week had ik maar een korte werkweek, want woensdag de 31e mocht ik rond 12 uur al naar huis. 1 januari is natuurlijk een vrije dag en voor de 2e had ik een dagje vrij gevraagd. Ik had dus een lekker lang weekend en ben samen met een collega, een Duits meisje en 4 andere Costa Ricaanse meiden naar Puerto Viejo, aan de caribische kust, geweest.

Om het nieuwe jaar in te luiden wilden we na een diner wel ergens gaan stappen. We reden met de taxi naar een wijk waar normaal gesproken alle studenten altijd uit gaan. Toen we daar aankwamen leek het wel een spookstad, zo verlaten was het. Daarna zijn we naar een andere wijk gereden, waar gedurende twee weken een soort kermis werd gehouden met feesttenten en stieren gevechten. Zelfs daar was het verlaten! Het was inmiddels al 23.40 en de gedachte spookte al in m´n hoofd dat ik dit jaar oud en nieuw misschien wel in een taxi zou vieren. We vroegen de taxichauffeur dan maar om naar een feest te rijden waar we wel wat over hadden gehoord. De beste man nam lekker zijn tijd en vertelde vol enthousiasme dat het heel normaal is dat het met oud en nieuw verlaten is op straat, iedereen is met zijn familie en alles is dicht, maar dan ook echt álles. De tijd tikte langzaam verder en rond 23.55 kwamen we aan bij het feest. Daar stonden 2 beveiligers en omdat 1 meisje die met ons mee was haar paspoort niet bij zich had mochten we in eerste instantie niet naar binnen. Na al onze charmes in de strijd te hebben gegooid mochten we met veel moeite uiteindelijk toch wel langs de beveiligers en nadat we kaartjes hadden gekocht renden we de zaal in. We kwamen de zaal ingestormd en hoorden nog net “tres, dos, uno... feliz año!” We waren dus echt nét op tijd, maar we hadden het wel mooi gered! Zo hebben we 2015 toch nog goed in kunnen luiden.

De volgende dag kon ik lekker bijkomen op het strand van Puerto Viejo en de andere dagen zijn we naar verschillende stranden geweest en hebben we genoten van het lekkere weer. Helaas heeft het ook een paar keer geregend, maar dat is heel normaal voor deze tijd van het jaar aan de caribische kust. Het was alsnog wel 30 graden. Gelukkig was het daardoor ook niet te heet aan het strand, want echt afkoelen in de zee zat er niet in. De golven waren zo hoog dat het heel gevaarlijk was en er zijn in het weekend dat ik er was zelfs 2 mensen verdronken vanwege de sterke stroming. Ik hield het dus wel uit m´n hoofd om even lekker een duik te nemen. De rest van de dagen heb ik het heel gezellig gehad met de andere meiden en zondag zijn we op ons gemakkie weer teruggereden naar San Jose.

En dan deze week.. maandag zijn alweer mijn laatste twee weken ingegaan! De tijd gaat echt zo snel, wat mij betreft soms wel een beetje té snel. Aan de ene kant ben ik blij om weer naar huis te gaan om iedereen weer te zien, maar aan de andere kant ga ik mijn leventje hier ook missen. Aankomend weekend, mijn laatste reisje, ga ik een weekendje naar het strand. Ik ga er extra van genieten want daarna zal ik helaas weer moeten gaan wennen aan onze “heerlijke” temperaturen in Nederland..

Aan alle leuke dingen komen een eind, maar eerst dus nog even 1,5 week genieten!

Dikke kus uit Costa Rica

• 11 Januari 2015 - 12:10

Wim Lameris:

Lieve kim. Wat een leerzame ervaringen heb je nu opgedaan,.geniet ervan. Nog veel plezier en het is nu al gauw tot ziens. Opa Wim.

• 12 Januari 2015 - 11:42

Marlies:

Leuk weer om al je avonturen te lezen? Geniet van je laatste week en tot snel!!!
    xx

• 12 Januari 2015 - 11:54

Henriëtte:

Wat heb je weer veel gezien en gedaan de afgelopen periode!!
    Nog even, dus geniet volop hè!!